BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 15, 2009

Ceritera Pertandingan Gajah

from http://arjunasukma.com , http://www.dikirbarat.net/forum

Satu pesta, sebuah pertandingan gajah diadakan. Sungguh meriah. Orang kampung menghantar gajah-gajah belaan masing-masing. Kebiasaannya gajah yang gemuk dan sempurna cukup sifat dinobatkan pemenang.

Aku hanya berminat menonton saja pertandingan ini. Tumpang seronok melihat gajah orang kampung yang menyertai pertandingan. Ramai juga yang turut serta. Dalam banyak-banyak ekor gajah yang dipertandingkan, gajah Usin Machang, Usop Kubang Moktan dan gajah Usop Imah Akok paling mencuri tumpuan.

Di akhir pertandingan, pengadil memutuskan Johan dimiliki gajah milik Usop Kubang Moktan, kedua gajah Usop Imah Akok dan diikuti gajah Usin Machang.

Aku kurang berpuas hati, memang gajah bertiga itu kelihatan gemuk dan isi banyak, tapi pertandingan ini pertandingan gajah paling sempurna. Hakikatnya ketiga-tiga ini memang tak sempurna sepenuhnya, tapi agak pelik bila gajah Usop Kubang Moktan yang rabik telinga dipilih yang terbaik berbanding gajah Usin Machang yang ada parut bekas kena duri palas di pusat dan gajah Usop Imah Akok yang berbintat kesan gigitan nyamuk.

Aku mendekati pengadil seraya bertanya, macamana pemenang ini dipilih? Pengadil menjawab, semuanya markah sama..tapi yang johan bulu ekor dia lebat lebih seurat dari gajah berdua itu, maka dialah yang menang…aku pun mengangguk sambil menggaru kepala lutut, mulut pun terlopong mengeluarkan kata-kata ‘ooooooooooooo..begitu…’..

moral of the story : tak ssohor lebih bulu..hehe

0 comments: