BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 25, 2010

Bila hati menyanyi...

Baru2 ni saya menyertai kumpulan dikir barat Kencana Putra membuat persembahan di Sungai penchala..sambutan nya agak meriah..sempena pelancaran kumpulan dikir barat baru..Irama Penchala..semoga menjadi sebuah kumpulan yang digeruni di Lembah Klang kelak.

Semasa saya memegang microphone, saya mengajak mana2 penonton yang mahu menyanyikan lagu untuk naik ke pentas, lalu, ada seorang abang ni...saya memerhatikan beliau dari awal lagi, semacam berminat dengan dikir barat, walaupun dia di kalangan Orang Kurang Upaya (mengalami kecacatan mata),dia langsung tidak menghiraukan kukarangan fizikalnya itu untuk berdiri bersama orang lain...

Semasa dia melangkah naik pentas, saya teragak-agak,bolehkah dia menyanyi, bimbang jgak akan merosakkan majlis..maklumlah,saya yang membuka peluang tersebut..lalu dia mengambil microphone daripada saya..tiba-tiba, dia menyuruh muzik berjalan dahulu,saya yang agak mahu tergelak tersenyum sahaja...

Selepas abang tu membuka suara, walaupun pada saya suaranya biasa sahaja, namun nyanyiannya cukup menyentuh hati saya..dengan penuh penghayatan dia menyanyikan lagu pertama,semua penonton diam..tidak sumbang sedikit pon,mengikut muzik dan irama dengan penuh penghayatan...saya diam..

selesai lagu pertama, dia menyatakan hasrat menyanyikan lagu kedua..sekali lagi dia meminta muzik berjalan dahulu...sedara hailme yang memegang tugas itu mengiyakan sahaja...lagu dinyanyikan dengan penuh penghayatan sekali lagi...sehingga habis... penonton memberikan tepukan gemuruh...

Selesai persembahan,saya melilau mencari abang itu,,dia dah tiada di kawasan persembahan itu..dah balik kot...namun nyanyian nya subur dalam ingatan saya..mengapa macam nyanyian abang tadi sangat istimewa??

Selepas meneliti sedalam mungkin, saya membuat kesimpulan. abang OKU tadi tidak ada apa2 kepentingan dengan nyanyiannya, tidak mahu popular, tidak mahu menunjuk, dengan diri penuh kelemahan,dia menyelami lagu yang dia mahu nyanyikan...dan saya membuat kesimpulan..hati abang tadi yang menyampaikan lagu...

Saya merenung sejenak..berapa kali saya menyertakan hati saya dengan lagu yang saya nyanyikan?? mungkin kerana itulah terkadang, nyanyian hanya umpama angin melanggar lalang..tidak ada kesan di jiwa..

Hati yang ikhlas menyampaikan sesuatu akan meninggalkan sebuah kesan yang akan kekal cukup lama...bukan sahaja dalam nyanyian..dalam semua perbuatan...dan selepas ini, saya ingin hati saya berbicara..

1 comments:

ayu abu bakar said...

keikhlasan hati tak boleh diukur dengan apa jua jenis pengukur... wujud dan datang dari sudut hati yang jujur dan tanpa prasangka.