BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, January 12, 2011

Bila kita mengatakan mengenai jiwa..kita mungkin akan terfikir..jiwa kita ialah hati dan sanubari kita..dan kita mungkin bercita-cita untuk menjaga jiwa kita dari sebarang kekotoran dan segala perihal yang mampu merosakkan jiwa kita..dan jika kita berfikir disudut tersebut..maka kita sebenarnya memang betul..

Manusia berjiwa besar ialah manusia yang bercita-cita tinggi..manusia yang mempunyai matlamat dan gerak kerja yang tersusun untuk mencapai matlamat tersebut..Jika manusia yang sekadar beranganan untuk mencapai matlamat yang sangat tinggi tanpa sebarang usaha..itu dinamakan manusia yang berangan..namun bukanlah menjatuhkan sesiapa yang berangan..kerana mat jenin, seorang yang suka berangan itu juga lah yang mengemukakan teori perniagaan yang berjaya...Namun silapnya ialah sekadar tinggal anganan..

Saya terpanggil untuk membicarakan kategori manusia dari sudut saya sendiri..saya mengkategorikan manusia yang hidup di muka bumi ini kepada 4 katagori..

kategori pertama ialah manusia yang disayangi oleh Allah, dan di cintai oleh manusia..ini ialah manusia yang sebaik-baik manusia..yang menjaga tatasusila sebagai hamba Tuhan..dan sentiasa disenangi oleh manusia sekitarnya..manusia yang mampu memberi kesan yang sangat positif dalam kehidupan manusia lain,yang terpilih oleh Tuhannya sebagai satu denyut nadi dalam kehidupan masyarakat..

Kategori kedua ialah manusia yang dicintai Allah, namun dibenci oleh manusia.. Manusia ini ialah manusia yang sentiasa berprasangka baik pada Allah swt dan sentiasa redha dengan kehidupan yang ada..manusia sebegini biasanya manusia yang tidak selalunya kaya namun bersyukur..manusia yang tidak menyusahkan orang lain namun manusia ini dilihat sebagai beban didalam masyarakat..namun itulah ketentuan ilahi..dia dihantar kedalam masyarakat untuk menguji masyarakat tersebut..dan itulah kekasih Allah..


Kategori ketiga ialah manusia yang dibenci oleh Allah namun disayangi oleh manusia. Jenis manusia sebegini biasanya manusia yang memntingkan muamalat yakni perhubungan dengan manusia..dia benar2 menjaga hubungan dengan manusia, namun gagal menterjemahkan hubungan yang baik sebagai hamba Allah..manusia sebegini biasanya berkedudukan,mempunyai kepentingan dan manusia sebegini sentiasa mencari kemewahan..

Kategori seterusnya ialah manusia yang dibenci oleh Allah dan dikutuk oleh manusia.. Manusia sebegini ialah manusia yang tergolong dalam golongan yang sia-sia..tiada ikhtiar langsung untuk menjadi seseorang yang memiliki kehormatan,sentiasa kufur kepada manusia dan tidak yakin kepada Allah..manusia sebegini dimurkai oleh Allah dan juga membebankan masyarakat...

Mari kita menilai diri kita..dmana letaknya kita...dan mari kita berusaha menjadi insan yang cemerlang..kerana Allah menjadikan kita sebagai makhluk yang paling baik..

-jiwa fakeh-

0 comments: