BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 28, 2011


Nama Suhaimi Ibrahim ataupon Mie Gajah Putih bukanlah asing di kalangan pendikir seluruh kelantan dan lembah klang..Mie Gajah Putih ialah idola saya...saya mengakui dan saya tidak pernah menafikan...

Karier profesional Mie Gajah Putih bermula pada tahun 2004.. Bersama kumpulan dikir barat lembah klang..Kencana Putra.kumpulan daripada luar kelantan yang pertama mencecah pentas pertandingan akhir dikir barat RTM..pada waktu itu,bermulalah perkenalan seorang Suhaimi Ibrahim di pentas dikir barat..

Pada tahun 2006, Mie Gajah Putih telah dipelawa oleh kumpulan Seri Gedombak Merkang untuk menjadi Tukang Karut kumpulan itu..dan aksi beliau yang tersendiri telah menjadi sebutan ramai..2006,Mie Gajah Putih dikalungkan anugerah tukang karut terbaik kebangsaan rtm buat pertama kali..

Tahun 2007, bersama kumpulan Sri Aman, Mie Gajah Putih sekali lagi menyertai pertandingan dikir barat rtm,namun rezeki yang tecatat,beliau tewas di peringkat separuh akhir..

2008,sekali lagi mencuba nasib bersama kumpulan DK Merkang, mencatatkan sebuah sejarah apabila DK merkang menyapu bersih trofi utama yang dipertandingkan..Mie Gajah putih sekali lagi dinobatkan sebagai Tukang Karut terbaik kebangsaan RTM..lebih mencabar,sehari sebelum pertandingan akhir..Ayahanda tercinta pulang ke Rahmatullah..

Perjalan seorang Mie Gajah Putih memberikan inspirasi pasa saya sebagai Tukang Karut generasi baru..saya telah menobatkan beliau sebagai guru saya..dan penghormatan bagi saya untuk menjadi anak murid seorang Mie Gajah Putih..

Walaupun dikalangan pendikir yang menempa nama melalui album-album..nama Mie Gajah Putih tidak tercatat..namun bakat beliau terlalu besar untuk dinoktahkan..seorang yang sangat peramah dan seorang yang memberi inspirasi..saya memang meinati beliau dan saya kagum dengan karya dan bakat beliau...itulah Mie Gajah Putih...

Saya pernah menangis sewaktu beliau menyampaikan lagu Wau Bulan dengan kata isi hati beliau..idola saya..

0 comments: