BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 3, 2011

Justifikasi....!

Salam Zulkaedah..

Pernahkah kita bertanya, berapa kenal diri kita terhadap orang sekeliling kita? dan pernahkah kita terfikir berapa kenal orang sekeliling kita terhadap kita?

Kenal bermaksud memahami hati budi, lumrah kehidupan mereka dan sebagainya..mungkin dengan mengenali seseorang itu selama 3 atau 4 tahun masih belum cukup untuk kita membuat rumusan orang yang kita kenal itu mengenali diri kita..lebih-lebih lagi orang yang kita sangkakan menyayangi kita (diluar konteks percintaan), akan membantu kita, akan menjaga air muka kita, dan akan menjaga maruah kita daripada sebarang ancaman.

Seandainya kita tidak kenal mereka sedalam yang mungkin, masakan boleh kita percayakan mereka dengan sebenar-benar percaya? Dan seandainya kita percaya, berapa dalam kepercayaan kita kepadanya?

Jika seorang yang baru menempuh kehidupan, hanya 24/25 tahun mengecap manisnya hidup,memanglah kita perlu berhati-hati kerana umur itu masih dalam kategori kebudak-budakan dan tidak matang. Namun jika orang yang berada di sekeliling kita itu sudah lama mengecap masinnya garam, manisnya gula, bezanya cuka dan tajamnya lidah. mampukah kita membuat rumusan bahawa orang itu benar2 boleh kita letakkan sepenuh kepercayaan dan mendambakan kasih sayang?

Dan percayalah, hanya kita yang mampu menjaga maruah kita, menyayangi diri kita, dan memberi kebahagiaan kepada diri kita, dan yang paling penting, hanya kita mengenali diri kita..

usah terlampau berharap diluar sana ada yang menyayangi diri kita seperti dia menyayangi dirinya sendiri. Gading bertuah takkan pernah sama nilainya dengan tanduk tersisa..

Salam Zulkaedah...kepada yang akan menjadi tetamu Allah, Semoga mendapat haji yang Mabrurrr...