BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 31, 2009

Selamat Tinggal 2009

Tahun sentiasa berganti,umur sentiasa meningkat,kadang-kadang kita nantikan,kadang2 kita takmau pon tahun itu berlalu...

2009 aku tinggalkan dengan banyak suka dan duka,banyak kenangan pahit dan manis,namun azamku untuk tahun 2009 sememangnya telah tercapai,bagaimana ia tercapai? 2009 yang telah menjadi saksi pencapaian tersebut.

2009 yang bersilih dengan 2010,aku mengharapkan sesuatu yang baik akan berlaku,kalian juga mengharapkan benda yang sama,aku pasti,sebagai manusia,kita akan senantiasa mengharapkan kebaikan akan menjadi takdir dalam hidup kita..ameen kan doa kita semua ya..

Sutra Pawana untuk tahun 2009,aku bangga kerana menjadi saksi olahan langkah SP menerusi denai budaya,tergelincir dan jatuh itu satu pengalaman juga,untuk 2010,kita bina nama SP segah nama William Shakespear menulis intipati buku berilham sendiri.. Mustahilkah? tidak sama sekali...

2010,aku telah bersedia mengharungi jalan-jalanmu...tunggu aku,jangan tinggalkan aku ya...aku mahu melaluimu untuk melihat 2011 pula...(kalau panjang umur)

Tuesday, December 29, 2009

Persembahan Dikir Barat BOOM 2010

SATU PERSEMBAHAN DIKIR BARAT AKAN DIADAKAN SEPERTI BERIKUT :-

TARIKH : 02 JANUARI 2010 (SABTU)
MASA : 12.30 TENGAHARI
TEMPAT : LAMAN BUDAYA, ANIS PUTERI CORNER, PANTAI DALAM, KUALA LUMPUR, MALAYSIA

KENCHANA PUTRA

VS

BASA DIWANA

DAN MENAMPILKAN TUKANG-TUKANG KARUT TERHANGAT LEMBAH KLANG SEPERTI MIE GAJAH PUTIH, PAK DIN TEKSI, MUSLIH SANGSAKA, ISAM SALOK MADU, MIE RIMAU DAN RAMAI LAGI...

DATANGLAH BERAMAI-RAMAI SAMBIL MENJAMU SELERA..

Kabinet Dikirbarat.net mesti turun pada hari tersebut..nak mintak otograf pon silakan..heheh...MAJULAH SENI BUDAYA BANGSA

Thursday, December 24, 2009

Sang Saka-Wau Bulan

Ee laaa waaaaaa, waaa buleeeee, waaaaa buleeee, teraju tigaaaa...

aaaaa salam kasih ambo tinggal dengan salam sayeeeee,
ambo nok mengadap bermanja dengan ayoh bondaa..

ooooo ambo maghi dulu dengan seribu harapann,
nok berjuang di arus seni budayaaaa

aaaa telah lama doh kekanda berpesannnn,
mung jaga diri di arus pancarobaaa,

ooooo banyak keris lembing tajam duduk menikammm,
banyak dugaan dengan hidup masa mudaaa..

oooooo telah berjanji diri ambo sogheee,
duri hok tajan tu ambo nok merasaaaa..

ooooo kalu panah ribut petir kalupon hujan,
maghi kita berjalan atah bumi rataaa...

ooooo kalu kata ada api air dalamm...
maghi kita lalu kita cari penawar dahaga...

ooooo kekanda sudah ghoyak sudah pesannn,
cari lah jampi buat azimat seni kitaaaa..

aaaaaaaa baru smetar lenguh kaki ambo berjalann,
rasa lenguh banyak titik doh air mata..

aaaaa rasa sebak hanyut dale tangisannn,
jalan hok pilih banyak sungguh suka dukaaa..

aaaaaa jalan penuh duri semua tajam-tajam,
ni lah jalan hok ambo pilih mulo..

aaaaa ayah bonda sudah lamo doh dok pesan,
kenal diri ni kita berapa hargaaa...

aaaa mahal di kita belum tentu mahal di ogheee..
bukan kita hok tuke letok regooo

aaaa mahal di kita belum tetu mahal di ogheee,
murah di kito di oghe serupa tulo..

oooooo di tepat tinggi kita duduk diam,
jenguk dibawah kita tengok serupo tulo..

aaaaa arus besar hok kita duduk berjalan,
kita hidup berpusing umpama rodaaa...

aaaa masa tinggi kita tinggi pada ogheee,
masa rendah kita pulok hok jadi hamba...

oooooo bukan mudah kalu nok jadi pejuang,
bukan mudah rasa sene kita nok rasaaa...

ooo tapi kita bukan semangat calang2,
tidak menyerah berhenti begitu saja...

aaaaaa jauh lagi hok kita kena berjale,
jauuh lagi nok nnuju puncak jayaaa

ooooo wau bule ambo tinggal sebagai pesan,
jadi azimat perjuanagn dighi amboo..

oooo saeng sobat hok mana duduk berpesan,
terima kasih dari ambo tidak terkiraaa...

aaaa air mata hok ambo alirrrkan,
bukan tanda beradu dayungan ambo..

aaaaa air mata hok ambo alirkan,
jadi azimat ambo nok menunjuk mukaa

aaaaaa biarlah kalu ado oghe toksey pandang,
ambo tidak berasa sedih duka nestapa...

aaaaa sebab ambo doh buat perjanjian,
maut hok maghi baru beradu diri ambo..

oooo sutrapawana hok ambo kasih ambo sayannng,'
jjale mmolek jange runtuh jadi pusara...

ooooooo sutrapawana hok ambo sanjung julangg,
sang saka ni tetap masih ada..

oooo berundur diri bukan kata ambo nok hilang,
berundur semetar plepah letih cari tenaga...

ooooo benar sekaliii kata2 ayahanda lokann,
mung pegho seni nati seni pegho kitaaaa

oooooo salam kasih salam untuk terus berjuang,
biarlah ambo masuk menuju rumah tanggaa..

oooo diri ambo jange duduk buat ikutann,
hok tok molek tok jjauh belako2...

aaaaaa assalamualaikum ambo tinggal saleee,
sale manis tubuh ambo sang saka...



-wau bule sekarang suka mengalirkan air mata aku...kenapa ntah...isk

Tuesday, December 22, 2009

Noktah Sang Saka

Perancangan terbaru Sutra Pawana (SP) untuk masa mendatang, kami akan memfokuskan perhatian kepada penekanan kepada ahli-ahli baru,awak-awak baru, jogho baru, tukang karut baru,dan juga pemuzik-pemuzik baru...pendek kata,SP akan muncul dengan wajah baru.

Perancangan ini dibuat demi melihat SP akan terus wujud sebagai kumpulan dikir barat yang dohormati dan digeruni di arena dikir barat seantero negara. Nama SP yang kini tersenarai didalam list kelab permata UIA juga ingin kami pertahankan..semoga terus menjadi permata..

Jogho baru yang ingin dilatih untuk sesi terbaru akan diketuai oleh Hasif Raja Laut, Naquib Al-Attas dan beberapa muka baru yang sedang diperincikan..dengan pengalaman sebagai sandaran,Sang Saka berharap SP akan terus subur menyuburi arena dikir barat Lembah Klang khususnya..

Untuk tukang karut,selama ini Sang Saka menjadi tukang karut utama SP,Sang Saka berasa sudah tiba masanya Sang Saka berundur dan memberi ruang kepada muka-muka baru untuk diketengahkan,bukan kerana tidak mahu lagi memegang tugas tersebut,tetapi untuk memastikan hayat SP akan terus panjang. Sang Saka sudah tidak lama bersama UIA,jadi logik lah untuk memberi ruang kepada muka-muka baru..

Antara tukang karut yang sedang giat dilatih, Amir Hanuman, Nuri Baiduri, dan Helmi Pawana. Masing-masing sedang giat dilatih untuk memikul tanggungjawab yang amat mencabar tersebut.

Pemuzik,beberapa ahli baru sedang direkrut demi menghasilkan muka-muka baru,terutamanya pemain rebana SP,pemain gong SP,dan alat-alat muzik lain.

Namun,untuk sesi hantuk berhantuk,semua ahli masih lagi perlu memberikan komitmen yang sama tinggi,kerana kita membawa nama SP di atas batu jemala kita..

Tugas Sang Saka sebagai tukang karut SP sudah dinoktahkan,dan selepas ini, Sang Saka akan memikul tugas sebagai jurulatih SP sepenuh masa,begitu juga awak-awak yang diklasifikasi sebagai senior,akan sama-sama memegang tanggungjawab sebagai jurulatih. Penasihat SP sekarang, Adi Getar Manja,yang memegang tanggungjawab sebagai Ketua Jurulatih masih akan memantau perjalan sesi latihan SP untuk melancarkan lagi penghasilan skuad baru.


Berakhirnya era Sang Saka di Sutra Pawana....

Monday, December 21, 2009

Sekujur tubuh yang menggemari bunga yang diharapkan harum sepanjang masa, masa yang menjadi musuh utama menjadi halangan, namun percaya pada si mentari yang akan terus menerangi bunga tersebut..

Sepasang mata yang ingin selalu melihat keindahan, namun, rabun nya mata membuatkan silau silumanis menikam keindahan menjadi penghalang ratna sari menjamu keindahan lelahap warna-warni kehidupan...

Sepasang telinga yang mendambakan alunan irama merdu mengulit halwa rasa menjelmakan dunia alamaya yang amat membahagiakan...namun,kebisingan menjadi pembunuh maya ilham si alam anak seni...

Tubuh,mata,telinga, siapa dia? dia diriku yang menginginkan tangisan kegembiraan yang mahu dijunjung selama sejarah hidup yang asyik dibawa...menjadi azimat kehidupan selama masa masih bertulis "HIDUP"...

Wednesday, December 16, 2009















terima kasih kepada semua ahli keluarga IIUM Cultural Unit kerana memberikan komitmen dan sokongan yang tak dapat di bayar dengan harga...semoga ukhuwwah sesama kita tidak akan berkurang...

Tuesday, December 15, 2009

from http://arjunasukma.com , http://www.dikirbarat.net/forum

Satu pesta, sebuah pertandingan gajah diadakan. Sungguh meriah. Orang kampung menghantar gajah-gajah belaan masing-masing. Kebiasaannya gajah yang gemuk dan sempurna cukup sifat dinobatkan pemenang.

Aku hanya berminat menonton saja pertandingan ini. Tumpang seronok melihat gajah orang kampung yang menyertai pertandingan. Ramai juga yang turut serta. Dalam banyak-banyak ekor gajah yang dipertandingkan, gajah Usin Machang, Usop Kubang Moktan dan gajah Usop Imah Akok paling mencuri tumpuan.

Di akhir pertandingan, pengadil memutuskan Johan dimiliki gajah milik Usop Kubang Moktan, kedua gajah Usop Imah Akok dan diikuti gajah Usin Machang.

Aku kurang berpuas hati, memang gajah bertiga itu kelihatan gemuk dan isi banyak, tapi pertandingan ini pertandingan gajah paling sempurna. Hakikatnya ketiga-tiga ini memang tak sempurna sepenuhnya, tapi agak pelik bila gajah Usop Kubang Moktan yang rabik telinga dipilih yang terbaik berbanding gajah Usin Machang yang ada parut bekas kena duri palas di pusat dan gajah Usop Imah Akok yang berbintat kesan gigitan nyamuk.

Aku mendekati pengadil seraya bertanya, macamana pemenang ini dipilih? Pengadil menjawab, semuanya markah sama..tapi yang johan bulu ekor dia lebat lebih seurat dari gajah berdua itu, maka dialah yang menang…aku pun mengangguk sambil menggaru kepala lutut, mulut pun terlopong mengeluarkan kata-kata ‘ooooooooooooo..begitu…’..

moral of the story : tak ssohor lebih bulu..hehe

Sunday, December 13, 2009

Air Mata Sang Saka

Sesungguhnya Festkum 09 telah berakhir dengan satu sejarah yang semua tidak mahu menerimanya...aku pun sama...namun,aku tidak menolak adat pertandingan...namun sejauh mana adat penghakiman dibuat?

Aku amat sedih dengan permainan belakang tabir mereka-mereka yang tertentu...yang memutar keputusan sebenar untuk menonjolkan kumpulan tertentu..apa yang dikatan bukanlah tidak berasas..semuanya menyaksikan keseluruhan pertandingan mampu menilai...

Aku mencagarkan pengalaman sebagai seorang tukang karut,tukang karut terbaik putrajaya, tukang karut terbaik negeri pahang dan pengalaman beraksi di pentas rtm separuh akhir untuk menyertai Festkum ini...namun cagaranku mungkin terlalu murah untuk diberi harga mahal...

Aku tidak mahu menafikan,aku menangis sesungguh hati bila mendapat tahu keputusan rasmi, aku sedih,harapan kontinjen UIA terhadap kami tak mampu kami capai..biarlah...

Selepas ini aku tidak lagi akan menyertai Festkum...teruskanlah dominasi UKM, aku tidak langsung gentar dengan kalian...kalau mahu mencabar aku di arena dikir,silakan mencuba...usah kata sekali,seratus kali pon masih aku tidak menolak..

Buat sahabat-sabahatku daripada Basa Diwana UM, sabarlah,permata berdebu di dalam selut masih berharga dengan harga permata sebenar...kita bukanlah kalah,tetapi pemenang yang tidak diumum....

Friday, December 11, 2009

Festkum 2009 sedang dilangsungkan, untuk pertandingan dikir barat Festkum 2009, telah berakhir sudah..entah siapa yang mencaturkan,atau kebetulan yang benar2 betul, Sutra Pawana UIAM telah diundi untuk bertemu dengan Basa Diwana UM, satu ujian yang cukup menguji diriku..

Semua telah maklum,bahawa Sutra dan Basa ialah sepasang sehabat yang sememangnya karib di arena dikir barat lembah klang..saling membantu dan meningkat antara satu sama lain. Di Festkum 2009 telah menjadi satu lapangan ujian buat kedua-dua kumpulan.

Sutra Pawana UIA memiliki giliran no 10, dan Basa Diwana UM nombor 9, bermakna kami akan sama2 berkongsi pentas untuk pertandingan ini. aku kekok mengadap mereka kerana kerap kali sudah aku bersama mereka..kesetiaan aku pada UIA,kehormatan aku pada UM..

Lalu aku berjumpa dengan Encik Asrol UM,kami berikrar bahawa pertandingan ini akan kami harungi dengan penuh profesional. UIA akan membuat persembahan terbaik,UM pon sedemikian juga.

Berlalu sudah,hasil pengalaman dan tunjuk ajar,pada malam itu,aku kira UIA dan UM telah mempersembahkan dikir barat dalam kelas tersendiri..semua berkata sedemikian. aku cukup gembira..ujian persahabatan telah aku lalui dengan cukup tabah..

buat basa diwana,tahniah atas persembahan cukup bertenaga...yang menyuntik semangat untuk sutra pawana mempersembahkan dikir barat yang sama kualiti dengan kalian...

Tuesday, December 8, 2009

Alhamdulillah..selepas beberapa sesi latihan Sutra Pawana,dengan masa yang amat singkat ini,kami cuba mempersiapkan bala tentera kami untuk mengibar cabaran di FEStKUM 2009. dan kami yakin kami telah bersiap siaga mengahadapi Festkum ini...

Jogho yang akan dijalankan tugas oleh Hasif Raja Laut,yang telah siap dibikin sepenuhnya...dan tukang karut oleh saya sendiri...Muslih Sang Saka. Tunggu gandingan kami...akan cuba menjanjikan persembahan yang terbaik pada hari pertandingan itu nanti..

Doakan kejayaan kontinjen UIA. Pantun,Dikir Barat,dan juga Permainan Tradisional..

Monday, December 7, 2009

Wajah Sang Saka

Saturday, December 5, 2009

Pada 6 Disember 2006,terciptalah satu sejarah untuk tubuh diriku Mohamad Muslih Bin Aling atau Muslih Sang Saka, didalam arena dikir barat sebagai seorang tukang karut, aku diperlimaukan oleh guruku yang aku cukup hormati, Abe Mie Gajah Putih, dan dengan pemahsyuran itu,aku telah dilepaskan diarena seni bersandarkan pada dirinya sebagai cagaran.

bagi sesetengah orang,penghargaan seperti itu bukanlah sesuatu yang luar biasa, namun,untuk diriku,penghargaan dari seorang guru itu cukup bermanfaat dan berharga, sebagai satu nilai dan sandaran untuk aku teruskan perjuangan seniku didalam dikir barat.

Dengan permintaan mengalunkan irama keramat Wau Bulan,aku alunkan dengan sepenuh hati jiwa dan raga,tanda aku sudah bersedia memikul amanah dan tanggungjawab sebagai seorang tukang karut yang berguru.

Doakan kejayaan aku...

Sang Saka

Tentera Sutra Pawana

Sutra Pawana membawa obor cabaran ke Festkum nanti...dengan siri latihan yang agak padat bagi karier seorang pelajar,masing2 menunjukkan komitmen yang cukup memuaskan.. susunan lagu,gaya,jogho,karut,muzik menjadi elemen yang cukup penting menghasilkan untuk membina sebuah kumpulan yang well rounded perfect..sesuatu yang bukan mustahil untuk dicapai..

Dalam pada itu,rujukan dan teguran semua yang berpengalaman adalah amat penting untuk membetulkan semua kesilapan dari luar ruang lingkup sutra..mensasarkan kejayaan,latihan yang berterusan amatlah penting..ayuh sutra..kita laungkan suara keramat...

Doakan kejayaan kami..

Tuesday, December 1, 2009

Gegar FEStKUM 2009

Salam Seni Budaya buat semua pembaca Sang Saka, semoga diberkati dan dirahmati Allah swt setiap masa hendaknya...

Detik mendebarkan semakin hampir, mengejutkan lena pendikir-pendikir universiti-universiti seluruh Malaysia. Festival Majlis Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia makin hampir. Kali pertama diadakan secara festival. Selepas setahun menyepi, MAKUM menganjurkan sekali lagi pertandingan yang amatlah dinantikan oleh seluruh penggiat budaya universiti.

9-14 Disember 2009, tanggal yang dipilih oleh MAKUM untuk festival tersebut. Manakala UKM dan UM dipilih menjadi tuan rumah untuk kali ini. Sememangnya cukup mendebarkan bila pertandingan ini diadakan,kerana keputusan yang akan diumumkan akan menobatkan pemenang dalam pertandingan masing-masing dan gelaran itu akan dibawa bersama sehingga pertandingan yang seterusnya. Masing-masing pastinya mengimpikan untuk menjuarai pertandingan masing-masing.

Untuk Pertandingan Dikir Barat FEStKUM, kali terakhir diadakan di UMT, dimenangi oleh UKM Tunas Warisan Artisukma, tempat kedua pula Basa Diwana UM, dan tempat ketiga Sutra Pawana UIAM, tetapi untuk kali ini, semua kumpulan menyembunyikan prestasi sebenar mereka. Namun, saya yakin, persembahan yang hebat menjanjikan pertandingan yang sengit.

Untuk Sutra Pawana UIAM,saya membawa bendera cabaran untuk pertandingan kali ini, selaku Naib Presiden, Perancang dan pendikir juga, saya juga mahu melihat Sutra Pawana menaiki podium kejuaraan, namun persiapan perlulah teliti, kerana semua yang menyertai pertandingan bukanlah calang-calang pasukan.

Hasif Raja Laut dan Naqib Al-Attas adalah dua jogho yang salah seorangnya akan dipilih untuk membawa tugas jogho dalam pertandingan ini, untuk tukang karut pula, cubaan saya melatih amir hanuman menampakkan hasil.. saya sendiri?? akan memegang tugas yang semuanya tidak sangka,tungguuu...

Selain dikir barat,UIAM juga menghantar kumpulan pantun untuk memberi saingan dalam FEStKUM kali ini, antara yang dipilih ialah...rahsiaaaa....huhuhu.. saya sempat melihat mereka berlatih beberapa kali,memang hebat,harapannya,semoga mampu mencecah pentas final..InsyaAllah..

Pengalaman dan kemahiran amat penting dalam membina strategi menghadap perlawanan, jadi,maksimumkan pengalaman yang ada, dengan kemahiran yang tersendiri, dan perlu diingat, jaga seni budaya,olahan yang merosakkan sememangnya tidak boleh dimaafkan.

Salam FEStKUM dari Sutra Pawana, Majulah Seni Budaya Bangsa

-kita persembahkan dikir barat yang lebih hebat dari final rtm ya!

Tuesday, November 24, 2009

Salam Pengorbanan

Kita sebagai manusia perlulah mengerti bahawa dunia yang kita diami pada hari ini bukanlah kekal selamanya, akan musnah pada satu tarikh yang Allah sahaja mengetahuinya, jadi selama kita menginap di alam ini,carilah keredhaan dan kesejahteraan yang boleh dijadikan bekal di alam abadi...

Saya mahu berkongsi sesuatu mengenai pengorbanan sempena hari raya Aidil Adha, atau hari raya qurban,ada dua sirah besar sempena hari raya qurban ini,pengorbanan anak Nabi Adam, iaitu Qabil dan Habil, dan juga pengorbanan Nabi Allah Ibrahim..

Didalam kehidupan kita,semua kebahagiaan dan kegembiraan perlulah diiringi terlebih dahulu oleh pengorbanan. Mahu gembira semasa berkarier, kita berkorban untuk belajar.
Mahu bahagia dialam rumah tangga,kita berkorban perasaan dan masa, jadi elemen pengorbanan ini mestilah menjadi satu akhlak kita agar melatih hati dengan sikap khusyuk dan tawadduk dengan amalan.

Sebagai menghargai rezeki Allah,kita membuat ibadah qurban,sebagai menghargai kasih sayang ibu bapa,kita korbankan kepentingan,sebagai menghargai jasa guru kita korbankan ego dan perasaan...barulah menjadi insan yang kamil...

Sebagai pelajar,kita korbankan masa gelak tawa untuk mencari ilmu demi membina masa depan, jika berkasih,korbankan kerinduan demi kebahagiaan kedua-dua pihak,barulah cepat beroleh jodoh..heheheh

Akhir kalam....Kepada semua kenalan,saya ucapkan selamat hari raya aidil adha, maannajah wal mawaddah..maaf zahir dan batin....

by: sang saka

Sunday, November 22, 2009

Ulasan Final RTM 2009

Pada malam 22 Hb 11 2009,aku telah dari awal mengosongkan malam ini dari segala aktiviti,semata-mata untuk menonton Pertandingan Akhir Dikir Barat Kebangsaan anjuran RTM. Pada tepat 8.30 mlm,aku bersila didepan kaca tv, ya,aku tidak menghadirkan diri ke Angkasapuri walaupun ada pas masuk ditangan,aku mengambil keputusan menonton dikaca tv kerana janjiku pada dua tiga orang yang aku amat hormati.

Aku terkejut,RTM memilih dua pelawak yang tak biasa dengan aturcara dikir barat pada malam ini,satu pembaharuan,aku cuba yakin dengan eksperimen RTM mlm ini,mungkin ada sesuatu idea yang baru untuk diketengahkan oleh RTM,selepas ucapan pembukaan,aku membasuh muka sebentar..mahu bersedia sepenuhnya untuk menilai Final RTM tahun ni..
Ya,yang menyaksikan aku tewas bersama Sutra Pawana di Separuh akhir..satu lagi kejutan,tema:bercinta selepas kahwin lebih baik dari sebelum kahwin..seakan sama dengan tahun lepas..

Sehingga saat pengacara mempersilakan peserta yang bertanding masuk ke pentas,aku lihat, pengacara nampak macam tak mampu menghidupkan suasana,Halim Yazid dan Jali dengan perwatakan yang sememangnya dikenali dalam arena dikir barat boleh juga diberi tugas yang lebih pada malam tadi,lebih memahami dan lebih fasih dalam bab dikir barat,tapi itu diluar bidang kuasa sesiapa pon...

dan persembahan bermula,aduhh,aku tergamam,adakah ini kumpulan yang telah menewaskan Sutra Pawana pada separuh akhir,Sri Istana yang joghonya bersuara cukup lantang dan gagah,awak-awaknya amat berstamina,nampak seolah serba tak kena..Rodhi yang memegang posisi jogho pada malam ini meletakkan lagu jogho dengan cukup rendah,suaranya serak, dengan dendangan lagu yang tidak menyentuh jiwa langsung,aku musykil,kriteria apa yang melayakkan mereka layak kepentas yang paling berprestij di arena Dikir Barat Malaysia ini. pada saat awak2 ingin lebih tinggi membawa lagu,rodhi jatuhkan semula,begitulah pada setiap pantun.

Selepas lagu juara,kohar teknik mengambil tugas pula,aduhh..sekali lagi aku garu kepala,Kohar tiada suara,alunan yengki yang dialunkan oleh kohar macam tertoya sedikit..hehe..sumbang maknanya...hehe...lalu kohar cuba menukar kepada lagu matang,ya,sekali lagi kohar sumbang semasa meletak lagu,satu kesalahan besar dalm pertandingan,dan aku masih ingat,ini lagu yang sama digunakan untuk pertandingan separuh akhir,bukankah tak boleh menggunakan lagu yang sama,hmmm..aku makin keliru, seperti yang aku agak,kohar masih menggunakan taktik yang sama dengan suku akhir dan separuh akhir,tidak mengarut (karut kelantan) dalam pusingan pertama..

Tiba giliran kumpulan sri arena membangkang hujah pencadang,alunan lagu jogho oleh Hassan Sri Panggung,lebih baik dari Rodhi telahku,Juara terbaik paad malam ini kompem jadi milik Hassan Sri Panggung.

Mat Yie Kotaraya mengambil alih tugas jogho,bahagian karut,seperti biasa,mat yie yang selalu sumbang kekal dengan kesumbangannya pada malam ini,yengki yang cuba dialunkan dengan sempurna gagal,dan tiba lagu matang,lama mat yie diam,tak ingat lirik sangkaku,dan mat yie cuba menyembunyikan gemuruhnya dengan berjoget,usai lagu matang,matyie mahu mengarut,aduhhhh..mat yie salah letak karut kelantan,mengelirukan pemain rebana dan awak2,kecacatan yang jelas dilihat,lalu mat yie memulakan sekali lagi lagu karut kelantan,bolehlah...aku menelah lagi,mat yie akan terlepas peluang Tukang karut terbaik malam ini.

Giliran beralih kepada Sri Istana sekali lagi,dan kohar mengalunkan karut pattani, wahhh...awak2 sri istana tersilap sambut,menyebabkan kecacatan pada sambutan itu, tidak serasi dengan muzik,kohar teruskan lagi..dan karut yang cukup panjang,benar telahanku,taktik yang sama digunakan..dan ungkapan darling2 i luv u yang digunakan oleh kohar sekali lagi singgah dikepalaku, bukankah tidak boleh membawa frasa bahasa asing didalam karut,dan alasan ini juga telah digunakan sewaktu mengisytiharkan abe mie gajah putih kalah dalam suku akhir pertandingan yang sama..sehinggalah wau bulan,hmmm..not bad ulasku...

beralih pada mat yie,karut pattani,okay,licin jugaklah,then karut,mat yie berpusing pada isi yang sama beberapa kali..dan tiba saat wau bulan,lamanya mat yie berhenti,ehh...penonton sudah bersorak tanda perasan dengan kecacatan persembahan,ehh..lain lirik yang diletak,lain lirik yang disambut..wahaiiii...ape sudah jadi...

bila pengumuman dibuat,kohar teknik dari sri istana tukang karut terbaik,hassan sri panggung Jogho terbaik,dan Johan...mendebarkan,Sri Istana dalam keyakinan,kerana hanya kecacatn minor sahaja yang mereka lakukan,dan Johan ialah Sri Arena...tersipu malu awak2 Istana,mengangkat tangan..kerana kejuaraan bukan milik mereka...over confident la tuh..huhuh..melompat sri arena ditabal menjadi Johan Malam ini..heheh...

adakah taraf dikir barat Malaysia telah merudum jatuh? sehinggan pasukan terbaik seluruh Malaysia hanya mampu mempersembahkan itu sahaja,amat tidak memuaskan? atau ada permainan tersembunyi didalam pertandingan ini..Wallahua'lam....

by: Sang saka

Suka untuk Sang Saka berkongsi dengan pengunjung laman alamaya Sang Saka ni dengan sebuah kisah benar mengenai perjalanan seni Sang Saka.. Ceritanya mengenai Pertandingan Akhir Dikir Barat Komuniti Bestari Kementerian Penerangan Peringkat Negeri Pahang.

Pada pukul 12.30 tghari 30 Oktober,abe yie (arjunasukma) menghantar satu mesej padaku, "lih,abe yie dekat tol doh ni,standby la",saat aku membaca mesej tersebut,aku memang berada di tempat yang dijanjikan,stesen BHP selepas tol Gombak. Selepas abe yie memungutku,aku lihat wajah semangat abe yie dan abe amar, "orang berpengalaman lain la kot", bisikku dalam hati..walaupun aku baru sahaja menyertai pertandingan rtm yang menyaksikan aku tewas,pengalaman bertanding membuatku berdebar lagi, sabarlah... "Lih,kita makan di Temerloh la deh",kata abe yie,aku iyekan saja,kerana baru sajer menjamah makanan bersama Hamis,tukang hantar aku..

pada pukul 2 ptg,kami tiba di Temerloh,abe yie cari kedai makan dan kami menjamu selera,usai menjamu selera,kami terus ke rumah Ja Tabuh Pusaka,Pengurus kumpulan yang aku sertai ini..nampaknya ramai yang sudah tiba..kalau tak silap aku janji pukul 2 nak bertolak..kenapa lewat..ish..ish..dilemma Melayu,tak mampu menepati masa. Selepas berlegar di kawasan rumah Ja,abe yie memanggilku untuk membaca doa selamat sebelum turun ke tempat pertandingan, aku berdoa dengan seikhlas mungkin, aku mohon semuanya selamat,kuatkan semangat,semoga berkesudahan yang baik. Lalu dalam pukul 3 petang,kami bertolak.

Tiba di Tempat Pertandingan,aku lihat ada beberapa pemuda berpakaian sedondon,mesti t-shirt sponsor kata hatiku, kumpulan yang kami tewaskan pada pertandingan peringkat zon dulu..ikhlasnya,aku gerun dengan kumpulan ini,saingan yang cukup hebat. Selepas abe yie memarkir keretanya,kami mencari tempat untuk minum2,sambil berborak.. tiba2 kami disapa oleh encik juka al-raubi,tukang karut wakil Raub,yang cukup hebat dan lincah diatas pentas..Wajahnya cuba aku tafsirkan,wah..cukup bersedia nampaknya, aku cua menilai diri aku,dah la susah nak hafal lirik,semalam tidur lewat,hehe..aku keraskan semangat dan cuba mencabar kekuatan dalamanku.."aku akan buat yang terbaik"

selepas kami minum,semua kumpulan bergerak ke pentas,untuk melakukan sound check,tiba2,aku ternampak seorang yang amat aku cam,hehe...Man Khan ialah artis undangan rupanya,mengurangkan lagi debaran aku,kerana aku dengan Man Khan amat rapat,saling berganding di Kumpulan Samudra Gombak,aku rasa macam nak buat persembahan sahaja,aku merenung positif pada pentas.

Selepas makan bihun goreng,kumpulan kami bertolak ke satu tempat persinggahan untuk mandi,bersolat dan bersiap untuk pertandingan yang akan bermula pada pukul 9 malam itu.Semua ahli yang lain yang berpakain ala artis,berkaca mata hitam (abe yie pesan pakai smart2,bagi terkejut lawan,aku tak sangka diorang patuh..hehehe) selepas semua mandi dan bersiap,abe yie membawa satu set kostum dikir barat yang baru, warna hijau pucuk pisang,yang amat cantik pada pandangan mataku,memang mood ceria punya baju.. Kalau dikir tak best jugak taktau la..sebelum dibahagikan kostum kepada semua pendikir,abe yie mengarahkan semua duduk dalam posisi masing2,kami buat rehearsal terakhir dengan amat ringan..selepas itu semua memakai kostum masing2..wahh...macam pahlawan zaman melaka..menyerlah...aku memakai kostum tukang karut bewarna purple lembut,aku sukakan warnanya..menguragkan kegarangan mukaku yang menjadi kelemahanku semasa diatas pentas..selepas bersiap,kami bertolak ke tempat bertanding..Bismillah...

Sebagai Kumpulan yang akan membuat persembahan pertama,kami bersiap dibawah khemah persediaan,aku tak sempat melihat orang lain,aku pejamkan mata,banyak kali aku berzikir,ayat kursi,ayat seribu dinar,semuanya aku baca berulang kali,aku lihat abg amar tenang menunggu masa dipanggil..aku tenangkan diri sebaik mungkin,kilauan kostum dari kumpulan lain aku jeling secara tenang jugak..aku cuba dan terus mencuba mencari mood yang sesuai untuk bertanding. Apabila nama kumpulan Tabuh Pusaka Sri Keladan Temerloh dijemput,aku berbisik "Sang Saka! Mengaumlah" lalu aku langkahkan kaki kanan ku keatas pentas.

Diatas pentas,sebelum lampu hijau bermula,aku lihat sesuatu yang merisaukan aku,microphone dalam off mode,lalu kucapai microphone untuk mebuka microphone itu,tiba2 lampu hijau menyala,aku terkejut kerana aku masih belum bersedia,lalu sambil tangan mencari suis mic tersebut,aku mengetuk canang yang diamanahkan pada aku dan abg amar untuk memukulnya..alhamdulillah,aku lega,mic aku bagi pada abg amar, lalu alunan juara dari suara abg amar bergema mendiamkan semua penonton dan lawan pada malam itu..satu pantun,dua pantun dan tiga pantun,abg amar mengangkat tangan isyarat kepada abe yie tanda tugas juara sudah selesai.

aku sekali lagi bismillah didalam hati menyambut microphone dan menolak canang pada abe amar, lalu alunan karut yengki aku alunkan dengan penuh penghayatan,selepas 3 pantun karut yengki,aku alunkan lagu matang Konsep Satu Malaysia,kemudian Karut Kelantan, marathon selama 10 minit(taraf karut dikir hatuk ni),walaupun masa karut kelantan tu lama,Alhamdulillah,ideaku mencurah,satu persatu aku huraikan,oleh kerana aku lemah dalam menghafal lirik,jadi spontan lah alternatif aku,selepas sepuluh minit,

aku lihat Ja menyalakan lampu handphonenya tanda dah sampai masa untuk tukar lagu. aku terus angkat tangan isyarat pada abe yie,kemudian aku alunkan karut Pattani,4 pantun aku laungkan,kemudian irama wau bulan,yang aku rasa aku perlu buat yang terbaik, "ddiri teguhh,dale barisan,keranamu negara tercinta" 4 pantun aku nyanyikan,dan dengan lampu merah tanda masa sudah tamat,aku angkat tangan pada abe yie. Alhamdulillah,licin...lalu kami turun..

Aku tidak mengambil perhatian pada kumpulan selepas itu,oleh kerana aku teramatlah letih,stamina kemana ni,ish2,macam lepas joging 30 KM ni..lalu aku tercungap hampir 10 minit,persembahan kumpulan Pendi Kayangan dan Che Umar tak ku ambik peduli, aku memang amat penat,tengok abg amar relax jer,aku jeles,kena tukar position kot pasni,hehehe..

selepas hilang keletihan aku itu,abe yie mengajak aku minum di kedai bersebelahan dengan pentas,sambil berborak,sambil melihat persembahan,sambil minum dan sambil rehatkan minda...

Tiba masa penyampaian hadiah,aku berdebar,dalam hati aku,mintak2 lah tabuh pusaka johan,lalu aku bersedia di sebelah kanan pentas,aku ambik tengkolok tanda ready nak naik,kot2 ada rezeki aku kan,hehe,lalu pengacara majlis pada malam itu,orang sekampung dengan abe yie,mengumumkan juara terbaik untuk pertandingan pada malm itu, "Juara terbaik, dengan ini diumumkan, Mohd Amar Bin Abdullah,daripada kumpulan Tabuh Pusaka" yaaaaa..aku bersorak,memang sudah kuduga sebenarnya,suara keramat abg amar memang layak untuk dinobatkan pada malam itu,

lalu aku buka tengkolok dan aku letakkan atas meja, lalu abe yie berkata, "relax la Lih,asal ada wakil puok kita,buleh makan KFC takpo doh",hehe..memang kebiasaannya tukang karut terbaik dan juara terbaik akan dipilih daripada kumpulan yang berbeza,aku tenangkan diri, lalu tiba masa pengumuman tukang karut terbaik,Tukang Karut terbaik pada malam ini...." membuatkan aku kecewa,aku sudah tidak berharap,kerana sangkaanku tukang karut terbaik akan dipilih dari kumpulan lain,"dipersilakan kepentas, Mohamad Muslih Bin Aling, dari kumpulan Tabuh Pusaka Sri Keladan", aku terkejut,sempat aku melihat abe yie meraut wajahnya tanda syukur,tak sempat aku nak capai semula tengkolok yang aku sudah bukak,lalu aku naik ke pentas dengan rasa amat bersyukur,lalu aku turun,aku dipeluk oleh ahli pasukan berapa puluh kali entah,lalu aku berjalan kearah abe yie,lalu erat aku memeluk abe yie,seorang guru aku juga,dan seorang abang yang memberi ruang dan peluang untuk aku.

Seperti yang semua sudah duga,Johan disandang oleh kumpulan Tabuh Pusaka Sri Keladan, yang akan mewakili negeri Pahang ke Peringkat Kebangsaan,yang akan berlangsung di Terengganu pada Disember ini,dan aku akan terus berganding dengan abg amar,abe yie dan Kumpulan Tabuh Pusaka. Kami pulang pada pukul 2 pagi malam itu,dengan penuh rasa gembira dan cita-cita yang subur..

Aku mendapat maklumat bahawa Kelantan akan diwakili oleh Kumpulan Sri Rahmat, Juara Raden Mas Kuji, dan tukang karut Mat Yie Kotaraya,wah,saingan yang agak hebat,tapi aku akan mencuba sedaya upaya aku,wakil dari Terenggani pula tidak aku ketahui, Jadi,Selamat berjumpa peringkat Kebangsaan.

Terakhir,aku ingin mengucapkan setinggi terima kasih pada Sutra Pawana yang menjadi teratak melahirkan seorang Muslih,abe yie sebagai engineer persembahan, abe amar,juara dan kapuh yang sangat memberi semangat,kumpulan Tabuh Pusaka yang memberi ruang dan peluang,ise salok madu yang memberi sokongan dan menggantikan sesi latihan sewaktu ketiadaan aku,dan ibu bapa ku yang kutahu menyokong segala perjuanganku...
Sahabat-sahabatku yang mendoakan kejayaan semua...trimasss

by:sang saka

Saturday, November 21, 2009

Sejenak,
merenung tinggi ke pucuk bintang bersinar,
ku pejam sebelah mata,
menggenggam bintang-bintang disemat didalam kalbu,
kalaulah bintang itu milikku,

Sejenak,
kuhamburkan kata rindu kulepaskan disepoi bahasa,
moga sampai ke alamat yang ku tulis di lubuk hati,
moga boleh dibaca dengan perasaan setulus ikhlas,

Sejenak,
ku renung awanan memutih ikhlas bercahaya,
memantul sinar sang suria,
kalaulah mungkin ku gumpal awan ku bentuk menjadi namamu,
ku lambung tergantung di angkasaraya,
biar mampu kaulihat nun jauh dipelusuk sana,

Sejenak,
Ku lepaskan keluhan rindu pada air mengalir deras,
moga aliran air ini mungkin melalui desamu,
membawa kata-kataku,
yang aku rindu padamu,

Sejenak,
Aku mengeluh lagi,
Semuanya hanya impian jauh sekosong dunia tanpa oksigen..
Lamunan terhenti menyahut seruan ilahi..

By: Sang Saka 22/11/09

Meraksi

Disaat Sang Saka membelek blog lokanbertepuk.com , ada satu artikel yang ingin sangat di kongsi di blog ini...meraksi..satu elemen penting dalam adat melayu dulu2, sebenarnya Sang Saka pon tak biasa dengan meraksi ni..oleh sebab penjelasan ayohmat (admin lokanbertepuk.com),jadi mohon disiarkan disini yer...

.......................................................................................
Sedang aku menyelongkar mencari sesuatu di dalam simpanan ku, dengan tak sengaja aku terjumpa sebuah manuskrip lama yang aku pun sudah lupa mengenai nya. Di dalamnya terdapat bermacam petua orang dahulu kala mengenai bermacam2 bab. Di sini aku cuba nukilkan secara ringkas satu bab yang menceritakan mengenai isteri baik dan jahat atau dalam bahasa biasanya ialah untuk mengetahui sesuai atau tidak jodoh kehidupan sesaorang itu bersama pasangannya (Raksi). Tujuan aku sebenarnya bukanlah untuk hendak mempercayai benda-benda sebegini kerana ianya bercanggah dengan agama kita, tetapi sekadar untuk menjadi tatapan dan renungan kita semua yang mana inilah salah satu cara yang diamalkan oleh orang tua kita dahulu.

Bab pertama hendaklah kita mengetahui nilai setiap huruf jawi yang ada didalam ejaan melayu.

ALIF BA TA THA JIM CA HA(kecik) KHA DAL ZAL RA ZAI SIN SYEN SAD DHAD THA ZHA 1 2 3 4 5 13 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

AIN GHAIN NGA FA QAF KAF GA LAM MIM NUN WAW HA(BESAR) LAMALIF HAMZAH 18 19 25 20 21 22 21 23 24 25 26 27 28 29

YA NYA 30 30.

Setelah cerap semua nilai setiap huruf diatas, maka barulah kita raksikan nama lelaki dan nama perempuan yang hendak dijodohkan. Sebagai contohnya, lelaki bernama Ahmad Jazimin dan perempuan bernama Nurul Erlin. Langkah yang pertama ialah kita ambil kepala huruf nama lelaki dan dicampur dgn kepala huruf nama perempuan.

ALIF (1) + NUN (25) = 26

Langkah ke-dua, hendaklah membuat 5 tompok dan setiap tompok mengandungi 5 bilangan.

ooooo ooooo ooooo ooooo ooooo = 25 bilangan. baki lagi = 1

Baki yang 1 itu hendaklah dimasukan ke dalam tompok yg sudah tersedia menjadikan tompok pertama sahaja yang berjumlah 6 bilangan, tompok-tompok yang lain masih berjumlah 5 bilangan. Jumlah ini didalam syarah raksinya dipanggil “Lebih Satu”.

oooooo ooooo ooooo ooooo ooooo



Lebih Satu (Telaga Bawah Bukit) Adalah tersangat baik raksinya, tiada berkelahi balah seumur hidup dan berkasih-kasihan hingga ke-mati. Segala pencariannya naik tagam dan mendapat harta yg banyak, maka ia boleh menolong orang dalam kesusahan. Jika mendapat anak lelaki atau perempuan bertambah kasihnya, jika berniaga bertambah besar untungnya.

Lebih Dua (Bulan Penuh Purnama) Sukacita berkasih-kasihan laki bini tiada berkelahi balah jua. Pencariannya cukup, tetapi hingga lebih jika rajin usahanya dapat juga menolong orang yang kesusahan dan jika dapat anak lelaki kekusahan rezekinya dan ada juga balah laki bini tetapi tiada melarat. dan jika mendapat anak perempuan, adalah rasiknya seperti telaga bawah bukit.

Lebih Tiga (Menteri Benci) Adalah raksinya tiada kekal kesudahannya antara laki bini, berkelahi balah sokmo sehingga bercerai berai. Pencariannya tiada cukup makan dan berhutang. Jika mendapat anak lelaki, raksinya seperti menteri suka dan jikalau mendapat anak perempuan, adalah raksinya seperti bulan penuh purnama.

Lebih Empat (Menteri suka) Adalah Raksinya sedangrakna, berkasih-kasihan jua laki bini dan pencariannya sedangrakna juga tidak lebih tidak kurang. Dan jika mendapat anak lelaki bertambah-tambah kasih dan jika mendapat anak perempuan, bertambah harta dan murah hati antara laki bini.

Lebih Lima(Tanduk Seberkas) Adalah raksi ini tiada baik sekali2. Sentiasa berkelahi balah antara laki bini dan tidak kekal kehidupannya. Pencariannya pun tiada beroleh dan tak dapat tidak akan bercerai berai.

Lokanbertepuk: Sebuah hadith yang diriwatkan oleh Safiyyah RA. Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya “Sesiapa yang mendatangi sesaorang ‘arraf, dan bertanya tentang sesuatu, maka tidak diterima amalannya selama 40 hari”.





Sutra Pawana (SP) ditubuhkan pada tahun 2005 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bagi menggantikan kumpulan Naga Bora, dengan penjenamaan semula,senior-seniorku memasang tekad dan keazaman yang tinggi untuk terus menghidup dan menyuburkan seni budaya dikir barat di UIAM ini..Pada masa itu, Mohd Helmi Mohd Zain menjadi tukang karut dan juara pula Kori,memang dah hebat pada masa tu..walaupun baru..

Dibawah pimpinan En Abd Hadi Fahimi Mohammad, SP terus berkembang sehingga menjadi kumpulan dikir barat yang tidak asing lagi di KL ni..Dan menjalinkan banyak hubungan demokratik dengan kumpulan2 luar UIA...

Antara presiden yang telah menaburkan jasa pada SP ialah Wan Muhammad Nasri, Tengku Mohammad Faiz,Azua Faridi,Khairul Anuar,Mohd Faizal dan sekarang, Mohd Azwan Abdullah memegang tampuk pimpinan tersebut...

Sang Saka melangkah masuk ke alam sutrapawana pada tahun 2006,pada hari terakhir Sang Saka menjani taaruf di UIA,disaat ingin pulang ke bilik,terdengar bunyi paluan gendang dan alat2 dikir barat lain,Sang Saka terus bergegas menuju ke tempat punca bunyi tersebut..lalu terlihatlah semua pendikir2 UIA pada masa itu..waaahhh...

Sekarang,selepas 3 tahun bersama SP, Sang Saka memegang jawatan Naib Presiden Sutra Pawana, Tukang Karut Utama dan antara engineer SP didalam perancangan mengenai Kelab Sutra Pawana dan agenda Sutra Pawana di arena pendikiran..Alhamdulillah...

Terbaru, Sutra Pawana meletakkan namanya antara 4 kumpulan terbaik seluruh Malaysia apabila melayakkan diri ke peringkat Separuh Akhir RTM, walaupun tewas pada saingan separuh akhir..ia merupakan pengalaman yang amat mahal harganya..

muslih sang saka

Assalamualaikum

Salam Sang Saka buat semua....

Alhamdulillah...saya telah mengambil langkah memulakan blog ini bagi menggantikan blog saya yang lama kerana keterlupaan password..hehe...sila lah berkunjung ya...akan memuatkan pelbagai kisah..madah yang banyak dan berita yang terus terusan..